Herb PCE Lubań
Wycieczka dzieci z oddziału przedszkolnego w Radostowie Średnim
19.05.2014
Dnia 28.04.2014r. Do Leśnej na Zamek Czocha

Podczas zbiórki przypomnieliśmy regulamin wycieczki. Do plecaka zapakowaliśmy najpotrzebniejsze rzeczy (apteczkę, logo, pacynki, aparat, wodę niegazowaną i prowiant). Rodzice zadbali abyśmy mieli odpowiedni ubiór, dostosowany do warunków atmosferycznych w danym dniu i wygodne obuwie. Nie zapomnieliśmy włożyć kamizelek. Każdy miał dobry humor i ruszyliśmy na podbój Pogórza Izerskiego. Podczas podróży autokarem podziwialiśmy miasta i wsie. Pan przewodnik krótko opowiadał nam o ciekawostkach z danej miejscowości. Możemy być dumni że mieszkamy w tym regionie w którym nie brakuje pięknych krajobrazów i wspaniałych starych i nowych budowli. Wiemy że w naszym regionie występują takie bogactwa jak bazalt, wody mineralne i kamienie szlachetne. Teren jest górzysty porośnięty lasami łąkami i polami. Przez wiele miejscowości towarzyszyła nam przepływająca rzeka Kwisa.
Po krótkiej podróży dotarliśmy do Leśnej na Zamek Czocha. Przed wejściem przywitała nas drewniana rzeźba rycerza, potem wkroczyliśmy na dziedziniec z którego rozpościerał się widok na piękny, obronny zamek. Na dziedzińcu zainteresowały nas rzeźby, posągi, fontanna, murowana Glorietta (altana) i armata. Dziedziniec był opasany murem z którego można było podziwiać zalew Leśniański, rzekę Kwisę, fosę.
Pan przewodnik wprowadził nas w niezwykły świat baśni, ponieważ mogliśmy zobaczyć komnaty w których mieszkali dawni, zamożni właściciele zmieniający się na przełomie wieków. Opowiadał nam również o burzliwych losach ich jak i zamku. Na samym początku weszliśmy wąskimi schodkami do schowka na skarby, które zostały skradzione zaraz po II wojnie światowej. Zainteresowały nas niezwykłe i niepowtarzalne zamknięcie drzwi. Później przeszliśmy do pomieszczenia, w którym znajdowała się miniaturka zamku, ryciny i freski. Oglądaliśmy łazienkę wyposażoną w wanny, krany, toalety. Następnie przeszliśmy do garderoby w których znajdowały się trzy duże wahadłowe lustra po przymknięciu ich można było  obejrzeć się z każdej strony. Wszystkim dzieciom przypadło to do gustu. W sypialni  było piękne łoże z baldachimem. Pan przewodnik pokazał nam miedziane dziwne naczynie i zadał nam zagadkę co to jest i do czego służyło? Padła odpowiedz że to był termofor z dawnych, dawnych czasów i służył do ogrzania np. pościeli.
Przechodziliśmy tajemnym, wąskim przejściem krużganka. Weszliśmy do komnaty i gdy Pan zamknął drzwi okazało się jest to regał z książkami który wtopił się z innymi regałami. Nad którymi znajdowały się portrety dawnych właścicieli. Kto by nie wiedział że są to ukryte drzwi i tajemne przejście to nie domyśliłby się.
Stąpaliśmy po marmurowych posadzkach. W innych komnatach podziwialiśmy ogromne kominki ozdobione płaskorzeźbami i rzeźbami. Często w tych komnatach odbywają się konferencje lub przyjęci weselne. Szkoda że nie mogliśmy zwiedzić Sali rycerskiej, która jest okazała, ponieważ w tym dniu ekipa telewizyjna kręciła film fabularny lub dokumentalny. Zamek Czocha słynie też z tego że były tam nakręcane już wcześniej filmy między innymi: „Gdzie jest generał”, „Tajemnice twierdzy szyfrów”, „Sensacje XX wieku”.
 W innej malej komnacie mogliśmy zobaczyć: zbroje, tarcze, topory, naczynia z których korzystali rycerze. Sympatyczny Pan przewodnik również opowiadał nam legendy związane z Zamkiem Czocha. Wspomniał również że i w tym zamku można spotkać spacerująca po krużgankach i komnatach Białą Dame, która niegdyś była piękną i nieszczęśliwą żoną jednego z właścicieli zamku. Niektóre dziewczynki na wieść o tym podeszły bliżej do Pani opiekującej się dziećmi mówiąc że boją się duchów, Pani uspokoiła je, że to tylko legenda.
Zamek Czocha jest obiektem muzealnym pełni również funkcję „Domu wypoczynkowego” w którym wczasowicze mogą spędzić miło i aktywnie czas. Po zwiedzeniu zamku w altance zjedliśmy podwieczorek i wróciliśmy do autokaru. Byliśmy troszeczkę zmęczeni ale zadowoleni, że mogliśmy zwiedzić i poznać jeden z obiektów muzealnych: Zamek Czocha. Na długo zostaną nam wspomnienia z tej wycieczki. Dzięki niej wzbogaciliśmy swoją wiedze na temat Pogórza Izerskiego.

Kapitał Ludzki Unia Europejska Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej